Saturday 14 September 2013

Hutan Batu Hutan Hijau

Anak kampung selalu dengar orang berpesan..Bila dah jadi perantau..merantau kat tempat orang ni...Pandai2 la kau bawa diri. Jangan culture shock sangat ! Ingat..kau sekarang bercampur dengan masyarakat. Jaga diri. Always aware with the surroundings..no matter what happen jangan nak menyusahkan orang ! Unless ..kau masuk jail ke apa ke baru boleh call Mak Uda/Abang Uri (Saudara terdekat kat SA) Kalau boleh apa saja masalah kau, selagi boleh settlekan sendiri..kau settle sendiri. Jangan babitkan orang lain. Hehehe..orait !

    Tapi yang kena hadapi semua tu..aku ! Bukan yang memberi pesan. Ia sekadar pesanan. Bukan sokongan...hmm :/ Tapi apa2 pun...hidup dan cabaran memang tak boleh dipisahkan. Aku cuma anak kampung yang datang dari kampung yang dikelilingi dengan hutan. Dikelilingi pantai. Ecececehh..BUKAN LA ! Hutan tu belakang rumah je...yang pantai tu plak Teluk Batik je ! Tu pun amik masa 20 minit nak sampai. heeeeee :D Tapi at least its a Kampung la...hokayyy~ Hidup aku dulu dipenuhi dengan adegan panjat-memanjat pokok...main kejar2 dengan siblings..tolong Ayah cabut rumput. Aku kat kampung memang ganas. Kadang2 wrestling dengan siblings boleh sampai lebam2.. wuuuuuu ! Dulu aku sadis. Tak macam sekarang..Tuan Puteri gituuu ~

   Itu dulu. Sekarang aku kat hutan batu. Hutan batu yang dikelilingi dengan bangunan. Dikelilingi dengan asap kenderaan. First time aku kat bandor yang serba canggih ni aku macam anak2 kampung yang lain.."Uuuuuu...bosar sungguh bangunan kat sini. Tinggi2 belaka ! " Dengan bawak beg guninya...beg lusuhnya..(Idokk le sampai mcm tu ! Bawak la beg besar je.) Datang emesyu mcm orang PATI je..haha! First2 datang tu nampak la muka freshie tu..hehe. Mula la ada yang nak try..Ouhh Hati keras time tu. Pastu lama2 keadaan berubah. Dah pandai berpesen..bermake-up. Okay tu tipu ! Aku kat hutan batu ke..hutan hijau je..hutan biru merah kuning hitam ke..sama ! Takde yang berubah. Hanya culture shock dari segi bahasa dan attitude. Dimana aku melihat ada yang bersikap seolah2 dunia ni dia yang punya dan ada yang bersikap relevan. Mengikut peredaran semasa.. Aku tak terkecuali..tapi aku masih mengekalkan prinsip2 aku dan tak akan sesekali mengubahnya.....XOXO




0 comments:

Post a Comment