Monday 23 September 2013

Cita-cita Ku . . . Counselor atau Consultant ?

Post kali ni nak cakap sikit pasal cita-cita. Dulu time kecik2...time sekolah rendah dulu..kemain kita buat karangan pasal Cita-cita Saya. Lepastu berdiri lah kau dalam kelas tu. Bentangkan kan kat depan kelas pasal cita2 kita tu dengan rasa bangganya. "Cita-cita saya. Saya nak jadi bla bla bla bla... " Gitu kau explainnya dalam kelas.

  Aku si puteri kampung dulu time kecik2 ni memang...kalau boleh semua benda aku nak jadi. Mula2 tu yg aku ingat la...sebelum masuk Darjah Satu tu, cita2 aku nak jadi Sailormoon. Kakak pulak nak jadi Goku. Alaaa..yang dalam citer Dragon Ball tu. Kalu budak2 90's ni paham la..ye dakk. Lepas tu...bila dah masuk sekolah rendah..barulah nak jinak2 dengan cita2 yg lain. Yang lebih ke arah realiti. Takde2 dah fantasi bagai ni. Time ni cakap la kita nak jadi Lawyer la...Polis la... nak jadi Cikgu la... macam2 lagi. Tapi tipulah kalau takde kawan2 aku yg masih berfantasi nak jadi Superman la..Batman la. semua tu masih ada.  Membongak sangat laaa kalau semua tu takde. Lepas tu start dari Form 3 plak dah determine nak jadi apa. Time tu lepas PMR. Tapi...time tu teman tak taulah nak cakap apa. Lain yg teman target..lain yg teman dapat. Dipendekkan cerita, aku pun amik lah aliran sains teknologi. Kalau kat sekolah dulu, ada aliran sains tulen dengan sastera..tapi dua2 tu tak layak untuk aku.. amik la yg lebih praktikal dan sesuai ngan aku..ye dakk ! Time ni dah tahu dah nak apa... aku nak jadi Programmer la..Lawyer dan benda2 yg boleh buat duit. Muahaha ! Tapi cita2 paling penting.. " OH MAMA, SAYA MAHU KAHWIN~ KAHWIN DENGAN SIAPA..DENGAN ANAK RAJA ~ '' Tu..memang tak boleh blahh ! heheee... XD

   Tapi semua itu..Poyo ! Lepas masuk MSU ni..dengan berbekalkan course Dip in Counseling and Guidance ni...semua berubah. Ni sebab kos yg aku amik tu la...Kenapa aku amik kos tu...sebab Mama. Ayah..dia kurang sikit kalau nak masuk2 campur ni. Dia tahu bagi duit je. Cukup makan la kau nanti kat sana ye. Tapi aku dah tahu target aku..aku nak jadi Consultant walaupun aku tahu untuk course ni layaknya jadi Counselor je. Tapi aku tak nak sebab aku tak nak duduk kat office yg suram..lepas tu dengar masalah orang...bikin stress. Belum apa2 dah stress kang tak pasal2. Tapi kalau jadi Consultant ni...dia cuma selesaikan masalah sikit2. Guide orang sikit2..tapi gajinya..wow ! Besar. Tak sampai setahun boleh beli rumah. ( Bayar ansuran la..ye dakk. ) Tapi boleh hidup. Tak perlukan sesiapa..dah boleh balas balik jasa mak bapak. Gitu baru la afdal . Hidup ni kena ada prinsip dan pendirian. Disiplin tu penting. Selagi kita ada pendirian..tegas. Orang akan hormat kita. Ye dakk. Tapi apa2 pun aku still stick dengan ambition aku yg lama. Nak jadi Consultant tu side dia je..tapi yang confirm punya...Kahwin sama orang kaya !! Muahaha! Bukan apa..aku pikir masa depan. tu jerr. Lama2 nanti paham la kome .... XOXO



0 comments:

Post a Comment