Monday 23 December 2013

Jatuh Bangun Seorang Manusia Bergelar Mama

Post kali ni nak mengenang jasa seorang ibu. Kali ni teman nak ceghita pasal Mama teman. ( Aikk.. takkan nak cerita pasal Ibu kene tunggu Hari Ibu. Bagi saya, hari-hari Hari Ibu )


   Mama saya namanya Kalsom. Tapi orang kat kampung panggil dia Umi. Jauh kann beza. Haha. Mama baik orangnya. (Takde anak nak cakap Mama dia jahat hokayy ) Tapi betul laa. Mama baik. Selalu tolong orang. Orang kampung kenal Mama. Orang kampung tahu Mama cikgu. (senang cakap sebenarnya satu kampung tu sedara kitaorg. sepupu sepapat semua ada ) So kami adik-beradik ni pun baik gak. Sebab Mama pernah pesan " Kalau keluar, behave yourself. Kene ingat. Mama ni Cikgu. " Haihhhh. Tu je. Tapi bila keluar kampung... haaa keluar setan kau Tia ! Hahahaa.. takde laaa. Gurau K ! MAMA ni dalam tegas2 dia, hati dia lembut sebenarnya. Okay laa.. aku bagi contoh. Aku ni manja sebenarnya. Aku jenis yang suka hentak kaki ugut Mama kalau nak apa2. Mula2 tu dia tak layan. Dia akan marah. Ayah pun kalau dah tak boleh tahan, dia kejar aku keliling rumah ! Tapi.. Mama dia tak kejar keliling rumah. Dia diam. Kalau dia marah2 aku balik pun .. Last2 dia akan belikan jugak. (Aku pun tak tahu mcm mana aku boleh jadi mcm tu ). Mak mana tak sayang anak. Ayah aku jangan cakap laaa... Semalam laptop aku screen pecah. Nak pakai duit  RM250 hoiiii ! Call ayah. " Ayah sihat ? '' Dia balas... '' AYAH TAKDE DUIT YE. '' (Dia dah faham la tu. hmmm ) Tapi memang aku kat sini fully Mama tanggung pun. Ayah tanggung Ain ngan Adam.


    TAPI ada satu yang aku dulu aku tak pernah tahu dan tak pernah sedar. Aku baru sedar bila aku dah menginjak dewasa. ( Aku ni memang lambat pick-up sikit. Al-maklumlaaa. Slow Learner. ) Mama tak pernah tak penuhi apa yang kitaorang nak. Dulu aku tak sedar dia takde duit. Yang aku cuma tahu, kalau kerja tu memang ada duit. Gaji Mama dulu habis kat bayar ansuran kereta je. Tapi Mama tak pernah cakap duit dia habis. Semata-mata nak penuhi kerenah aku adik-beradik, Mama pernah puasa dalam sebulan dua tu. Itu yang aku baru sedar pengorbanan Mama sekarang. Aku ingat lagi macam mana Mama sanggup bagi duit makan dia untuk seminggu bagi kat aku suapaya aku dapat pergi lawatan sekolah ke Times Square masa Darjah 6 lepas UPSR. (Tapi duk Shah Alam ni aku dah penat gi Times Square tu. Dah jemu =='') Hidup Mama penuh dengan nasihat. Banyak kata2 Mama yang aku pegang sampai sekarang. Contoh aaaa... " Bila kita tengah susah, ingat. Ada yang lagi susah dari kita. ''  emmm...    " Kalau nampak orang lain tengah susah, tolong lah dia. Walaupun kita tengah susah jugak. Ingat orang lain akan tolong kita juga satu hari nanti. ''  lagi satu.     '' Ingat. Susah mana hidup kita kat dunia ni. Jangan pernah terdetik untuk berhutang duit mahupun budi. Perit nak membayarnya balik. ''  Itulah kata-kata Mama yang aku pegang sampai sekarang. Dan satu lagi, Ini bukan Mama cakap hokayyy. Ni kata-kata aku sendiri.  "YANG MENANGGUNG KAU BUKAN KAWAN. TAPI MAMA. SO YANG PATUT KAU SEDAPKAN HATI BUKAN KAWAN TAPI MAMA ! ''


  Mama dah banyak berkorban untuk kita. Dari saat kita lahir sampai kita dah besar panjang macam sekarang ni. Kita nak apa pun dia bagi. Kita demand apa pun dia sediakan. Kita nak makan apa dia masak. Kita nak pakai baju yang mahal2 dia sanggup berlapar simpan duit beli baju tu. Kita nak bawak awek kita makan sedap dia bagi duit sanggup makan ikan masin je kat rumah tu. Kita nak kawin pun nanti ntah2 Mak kita volunteer nak jahitkan baju kawin kita ! TAPI. . .  Pernah tak terdetik kat hati kita . . . Mama buat semua tu supaya anak dia senang hidup nanti. Tapi fikir tak kesusahan dia perlu tanggung, masa yang perlu dia korbankan, tenaga yang dia kerahkan untuk kita. Hanya untuk kita. Balik laa anak-anak. Cium tangan Mak. Masuk bilik pastu mandi. Off phone. Mohon clash kejap. Duduk depan TV dengan Mama, ambil tangan Mama urut dengan penuh kasih sayang. Tanya Mama pasal benda yang boleh buat dia tersenyum. Buat lawak kat Mama. Bagi Mama gelak besar sampai menangis. Biarlah air mata dia tumpah. . . Asalkan ianya air mata kebahagiaan . . . XOXO














0 comments:

Post a Comment