Sunday 6 October 2013

Bila Tia Sakit . . .

Idokk le nak cakap apa2... Final belum habis lagi ni dah nak start sakit ! Dah la Tuan Puteri ni jarang sakit. Tapi bila dah sakit tu..... haduhh. Susah ! Masing-masing tak kira manusia ke haiwan ke kalau sakit ni ada je fi'il masing2. Ada je kehendak masing2. Kalau manusia gi jumpa doktor. Haaa..nanti dapatlah ubatnya. Kalau haiwan, ada sesetengah haiwan tu makan tumbuh-tumbuhan. Macam kucing, dia makan rumput apa ntah untuk bagi muntahkan balik makanan yg dia makan tu. Baguihh dakk.


   Aku kalau sakit ni susah sikit. Mak Ayah jauh nun kat Perak nun. .  . aku cuma ada kawan2 je yg boleh diminta tolongkan bawak ke klinik ke. Kalau aku kat Kampung dulu, memang la ada Mama..ada Ayah. Tapi kalau sakit deme tengok2 mcm tu je.. Kalau dah teruk sangat baru hantar gi Hospital. Oupp ! Oupp ! Hospital ye..bukan Klinik swasta. Kami orang Kampung mana mampu. Kalau sepital (hospital) Kerajaan tu mampu le. Bayar singgit je kan . . . Murah yang amat. Tapi aku tak suka gi Sepital nih ! Aku ni ada sejenis penyakit. Nama dia G6PD. Alahan kepada ubat-ubatan dan sesejenis makanan. Bukan macam orang lain. Aku tak boleh ambik Panadol ke Panadol for Kids ke kalau aku demam. Kena gi sepital enjet (inject) ! Kami adik-beradik pun bayak fi'il gak. Macam Adam, adik bongsu aku... Dia kalau demam mana nak makan ubat pil-pil tu bagai. Ubat dia satu je... kepci (KFC)! Kau bagi la apa pun..tak kan masuk tekak dia kecuali kepci ! Dapat ngapp seketul ayam kepci tu..1/2 jam lepas tu terus sembuh. Haaaa.. dah boleh main panjat2 pokok dah balik !!

 
     Itu kat kampung. Ada gak yang menjaga ! Ini kat bandorr cik Jah oii ! Kau duduk sini sorang2..Mak Ayah jauh ! Pernah sekali aku demam campak (chicken pox) naik satu badan woahhhh ! Aku ngan tengah takde duitnya nak kena gi klinik..aduhh ! Al maklum laaa... kena time hujung2 minggu. Memang tak laa. Klinik kerajaan ada..tapi jauhnya ya amat ! Nak minta tolong kawan..ada tu ada tapi dia pun sibuk kan... tak mengapa la. Ngajak la kawan aku si polan ni teman gi klinik gak. Nasib Ayah bleh bank-in la tu gak.. kalau idokk. Entah le teman nak ceghita cemana. Dah la minta orang yg tak pernah kena lagi meneman. Kalau dia berjangkit gak. Memang sampai mati rasa bersalah tu tetap ada! Chicken pox kan...takkan nak stay Shah Alam.. apa lagi balik Perak la ! Kat Perak mcm anak raja ! Takyah buat apa2 ! Nak makan org hantar ke bilik.... nak apa2 panggil je. Ain Adam jadi bibik jup. Nak makanan dari luar..call sajaaaaa ! Mekdi, Kepci, Pijja Hut semua boleh delivery. Now dah sihat Alhamdulillah.... Tapi kalau boleh Chicken Pox balik..... XOXO


0 comments:

Post a Comment